Heerlijk Sri Lanka – Part 2

Ayubowan!

Na bijna een hele week op het strand te hebben gelegen (in onze privé hut!), hebben we weer genoeg energie gekregen om ons verhaal over Sri Lanka verder te schrijven (jaaaaa reizen + een blog bijhouden vraagt verschriiiiiiikkelijk veel van een mens).

Na Yala National Park zijn we met de bus naar Ella gegaan. Ella ligt midden in de bergen en staat vooral bekend om de mooie omgeving en de grote hoeveelheid toeristen. Niks hiervan was gelogen. Toen we aankwamen zijn we eerst naar de Nine Arch Bridge gelopen. Een beroemde brug met – je raadt het nooit – negen bogen! We waren de enigen die over het kleine paadje naar de brug toe liepen en verwachtten daarom dat er weinig mensen zouden zijn (hoe schattig naïef). Hoe dichter we bij de brug kwamen, hoe meer stemmen en lawaai we hoorden. Eenmaal bij de brug aangekomen waren er inderdaad veel toeristen, maar zij stonden allemaal op de brug. We zagen een klein weggetje naar beneden en besloten die te nemen om te kijken of we een foto zonder toeristen konden maken. Uiteindelijk snapten we na ongeveer dertig keer te zijn gestruikeld, overal krassen op onze benen te hebben gekregen door takken die we niet zagen en tijdens het inwendig (ok, ook een beetje uitwendig soms) vloeken waarom er niemand beneden bij de brug liep. Maarrrrr het is gelukt: een foto zonder toeristen. Alles voor de ‘gram eh (je bent een influencer of niet) (oh shit, zijn we niet eens, vergeten we af en toe even).

Na de brug zijn we naar de Little Adams Peak geklommen. De klim was erg mooi en het uitzicht was nog mooier. Mooie uitzichten vervelen nooooooit! Het plan was om de volgende dag Ella’s Rock te beklimmen. Voor deze klim zouden we al rond zessen op moeten staan om de drukte te vermijden. Al zittend op de Little Adams Peak besloten we daar geen zin in te hebben en meer waarde te hechten aan onze slaap (slaap boven alles).

De volgende dag, toen we heerlijk rond een uur of 9 aan het ontbijt zaten, besloten we een scooter te huren. Met de scooter zijn we naar Lipton’s Seat gereden. Dit is bijna 30 km van Ella vandaan, maar de weg ernaartoe was zo mogelijk nog mooier dan de bergtop zelf. Al scooterend een berg op, af en toe zwaaien naar hard lachende en vooral hard werkende theeplukkende vrouwtjes, heel veel bizarre uitzichten over het dal: het was allemaal toppie (letterlijk soort van hihihihi). We vergeten daarom maar even dat Ly haar been aan de uitlaat verbrandde en we te weinig kleingeld mee hadden waardoor we de schattige oude man bij de tolpoort geeneens 30 roepie (ongeveer 15 cent) konden geven en hij ons er gratis doorheen moest laten.

De dag erna was het tijd voor de mooiste treinreis in Sri Lanka (en sommigen zeggen van de wereld, maar dat hebben we eerder gehoord): van Ella naar Kandy. Het uitzicht was inderdaad prachtig. Naast ons zat een jongen uit Sri Lanka die deze treinrit een paar keer per maand deed. Hij kon ons precies vertellen waar we wanneer moesten kijken. Zelfs als we even ingedut waren, hoorden we opeens naast ons: “After this bridge, look look! It’s beautiful”. En hij had altijd gelijk, het was inderdaad bjoetifoel. Daarnaast was het een feestdag in heel Sri Lanka, waardoor er bij sommige stations gratis eten door de ramen aangegeven werd. Zo kregen we heel lekkere warme thee, één of ander sapje en wat rijst met groentes. Ook maakten we vrienden met de Franse jongen die tegenover ons zat en het Britse meisje naast ons. Al met al echt een feestje dus!

In Kandy kwamen we een Sri Lankaanse man tegen bij wie we in zijn restaurant hadden gegeten in Ella. Deze man (Xaantha) heeft in 1982 in Nederland gewoond en gestudeerd aan de TU Delft. Daar heeft hij ook Nederlands geleerd en dit sprak hij nog verbazingwekkend goed. Hij stelde voor om ons de dag erna rond te leiden in Kandy. We vonden dit een beetje vreemd, want hij had net verteld dat hij zijn vrouw maar 1 keer in de maand een weekend ziet, omdat hij in Ella werkt en zij in Kandy woont, maar we vonden het ook wel grappig. Zo gezegd zo gedaan dus: hij nam ons de volgende dag mee naar de bekende Tooth Tempel, waar de tand van Boedha zou liggen en regelde daar een vriend die ons kon rondleiden. Daarna nam hij ons mee naar een grote botanische tuin en leidde ons rond. We begonnen het steeds vreemder en vreemder te vinden en waren bang dat hij aan het eind van de dag geld van ons zou willen. We hebben zelfs zijn naam gegoogled om te kijken of iemand anders hetzelfde had meegemaakt (dit bleek niet zo te zijn, maar dat stelde ons niet per se gerust). Uiteindelijk nam hij ons mee naar het restaurant van een vriend (ondertussen waren we zo sceptisch geworden en wisten we zeker dat het alleen vrienden zijn omdat hij geld van iedereen krijgt omdat hij er domme toeristen mee naartoe neemt). Het restaurant leek een bakkerij en niet eentje van de schone soort, maar eigenlijk gewoon een viezige oude bakkerij. We liepen erdoorheen tot we bij een lift aankwamen. Daarmee gingen we naar de 5e verdieping en toen we daar aankwamen zagen we een heel luxe restaurant met nog het allerbeste: een gigantisch dakterras. Het uitzicht op het dakterras was geweldig: overal bergen, lichtjes van de stad en een groot meer. Daar verkondigde Xaantha dat hij thuis ging eten en dat hij ons dus ging verlaten. “Enjoy your time in Kandy! Very nice to meet you my friends, have a nice evening!” En weg was hij. Blijkbaar was hij gewoon echt heel gastvrij en zijn wij gewoon achterdochtige bitches (weten we dat ook weer).

Na Kandy gingen we naar Sigeriya. Daar is de bekende Lion Rock en die wilden we graag zien. Onderweg naar Sigeriya kwamen we een Duits meisje tegen en al snel raakten we met haar aan de praat. Zij had nog geen hotel en besloot met ons mee te gaan en te proberen bij ons geboekte guesthouse ook een kamer te krijgen. Dit lukte en we hadden geluk, want het guesthouse was bij de liefste gastvrouw op aarde. Ze zag meteen de brandwond van de scooter op Ly’s been en stuurde haar dochter de tuin in om verse aloë vera te halen. Dit smeerde ze vakkundig op het been en de volgende dag zag de wond er al een stuk beter uit. Diezelfde dag nog beklommen we met zijn drieën (het Duitse meisje ging ook mee) de Pidurangala Rock. Op deze rock heb je uitzicht op de Lion Rock en deze is een stuk goedkoper (zo’n 15.- goedkoper per persoon! Voor een backpacker is dat een fortuin!! Lang leve internet met al zijn tips🤓). Deze rots was wel een stuk moeilijker te beklimmen en had geen kant en klare trappen, maar dat maakte het juist leuk. Boven aangekomen was het uitzicht echt heel erg mooi en we hebben zeker anderhalf uur alleen maar een beetje gekeken naar beneden terwijl we Nederland en Duitsland met elkaar aan het vergelijken waren. Leukste bonus was dat we zagen dat de mensen op de Lion Rock in de rij stonden op de trappen en dat wij, op een hond na, de enigen waren op de andere rock. Ge-nie-ton!

Die dag erna gingen we naar Trincomalee. Een stad aan de oostkust dat bekend staat om zijn mooie stranden. Hier waren we erg aan toe, want vanaf Negombo zijn we eigenlijk in 1 keer doorgegaan en hadden we weinig rust gepakt. Het Duitse meisje (Kalina heette ze trouwens) ging met ons mee, want zij had ook wel zin in het strand. Al op de bus wachtend kwam er een man van een jaar of 30 naar ons toe. Hij kwam een beetje gehaast en typisch over, maar was op zich wel prima vriendelijk en we hadden met onszelf afgesproken minder achterdochtig te zijn. De man liet ons zien welke bus we moesten hebben en in de bus maakte hij plaatsen voor ons vrij door mensen heen en weer te laten schuiven. Wij zaten samen helemaal achterin en hij zat ergens voorin met Kalina. Toen we na twee uur eruit moesten, stormde Kalina de bus uit. Achter haar aan kwam de man rennen. Ze zei dat ze er direct weg wilde omdat de man haar meerdere keren had geprobeerd te betasten en dat ze niet weg had gekund omdat ze tussen hem en een raam in zat. Daarnaast was ze bang dat als ze voor hem langs zou lopen, hij van alles zou grijpen. Dit vertelde ze terwijl diezelfde man achter haar stond en een beetje vies aan het lachen was. Gelukkig was daar onze redding in de vorm van een tuktuk driver. Rob had hem al verteld waar ons hotel was, dus we propten Kalina erbij in (letterlijk proppen, want drie mensen en drie backpacks in een tuktuk voelt een beetje als Tetris voor gevorderden). Nadat we een soort van zaten, riepen we alleen maar: “Go! Go! Drive! Drive!”. Geen idee wat we dachten, want die man had ons echt niet achterna kunnen komen te voet, maar het voelde goed (Ly geeft toe dat ze zich even Superman voelde, al zal ze dat nooit toegeven). De tuktuk driver was zich van geen kwaad bewust en babbelde gezellig over zijn familie en liet onderweg foto’s zien van zijn twee dochters die we tussen de tassen door probeerden te bewonderen. Eenmaal bij het hotel aangekomen waren we zo blij dat hij ons niet had proberen aan te randen, dat we hem een fooi gaven van 300 roepies en hem ongeveer honderd keer bedankten. Hij keek erg blij toen hij weg reed en dacht waarschijnlijk dat we domme toeristen waren. Wat misschien ook wel een klein beetje waar is (maar jullie snappen dat de achterdocht weer helemaal terug is).

In Trincomalee (“Trinco” voor coole backpackende mensen, en dat zijn wij nu natuurlijk ook) hebben we vooral heel veel niks gedaan. Heerlijk in ons hutje op het strand gelegen, gelezen en muziek geluisterd. Eén ochtend zijn we gaan snorkelen op Pigeon Island, een eiland dichtbij de kust van Trincomalee (oh nee shit, Trinco bedoelen we). Hier hebben we heel veel mooi koraal gezien, maar ook een haai van ongeveer een meter en een grote schildpad. Daarnaast zijn we nog een keer ‘s ochtends vroeg gaan varen en hebben we een walvis en honderden dolfijnen gezien. Heel erg bijzonder om op het water te zijn met de zon nog zo laag. Maar jullie snappen het vast al: daarna waren we kapot en moesten we er zeker anderhalve dag weer van bijkomen. Op het strand inderdaad ja. Met een cocktail. En een boek. (En soms een klein ijsje). (En op een gekke dag zelfs twee ijsjes).

Terwijl we dit schrijven zitten we in de trein terug naar Negombo toe. Hier verblijven we nog anderhalve dag en daarna vliegen we naar Kuala Lumpur. Jammer om het mooie Sri Lanka achter ons te laten, maar ook zin om weer iets nieuws te zien!

7A24AE92-5BA2-415D-ADF6-C7FF899E722A
Waarom zitten op een stoel als je ook kan zitten op het spoor?! (Veel moeite gedaan om alle andere toeristen niet op deze foto te krijgen trouwens)
64C9224B-BC45-481C-B741-9B6C05DBD587
Chillebille
1600C2E6-C2A9-4781-AD05-DB5F50EF06D7
Het begin van de barre, barre tocht naar beneden

C1290A53-01A8-48D0-9C6F-E4AF9CD84326
Maar uiteindelijk toch gelukt! Foto zonder toeristen 😏 (al zijn wij de grootste toeristen natuurlijk, maar dat vergeten we voor het gemak even)
AA4753EF-CD6A-44F8-B9D4-E17822011DE2
Onderweg naar Little Adams Peak

276F4E18-FCC4-494D-A6ED-BCD315A87B4C

5921DB93-CC4E-4412-A8EC-67C93CEA1B95
Bovenop Little Adams Peak
622287E4-E6BC-4D52-AA6A-72378EEF170F
Always making friends (as long as you have money)
FFEAA133-7670-4DC3-A0F3-4870FE8EAE1E
Tijd om te scooteren!
F788FA1F-8947-4DD0-8C4C-404820DB7B1E
Een bloem onderweg gekregen!!!1!
F1BBFB91-2E65-4C6A-999C-6784C69B46DB
Overal theevelden❤️
D3923A15-18B8-44F1-AC1B-9CB51892C13E
Inclusief hele hardwerkende vrouwen
3B5BAB4A-DB5E-436D-A7CB-00FE7F007344
Aangekomen op de plek waar meneer Lipton voor het eerst een theeplantje plantte (en we weten allemaal dat dat uiteindelijk best goed gelukt is allemaal)
34AAF797-CC64-4766-93D3-A2767DBFB19F
Ennnn hoe kan het ook anders: kopje Lipton thee erbij

375245E6-2AA8-4EEC-887C-960C2E5771B670BBE417-8567-4AA5-84EA-1CCB2FE5D22B

49A8B034-71F0-4ACE-AAF5-365DB08D58F0
Onderweg naar Kandy!

A5D9D7D0-A727-4B9D-AA0D-E52D10550F2F1FDBB0D3-7A64-47AC-9737-EF1FD86B2802

474DD0D0-EEEC-4DDD-8E9B-8C94AE4D95B0
Selfie met het gratis drinken (gek op gratis)(sorry voor de onscherpe foto, maar een scherpe foto in een trein in Sri Lanka maken is zo goed als onmogelijk)
E58FD348-9DF9-4D9C-9C9A-E97B77AC5C09
We reden op een gegeven moment door het sprookjesbos heen
5E7058B3-6669-491A-A1F6-F8CF5709AEA1
In de Temple of the Tooth
DEDAFEDC-7C51-473B-8F70-0B89154008AF
Samen met Qinten, een Franse jongen die we ontmoet hebben in de trein
D4A23D49-9E0E-494F-9E06-1377108546C4
Omdat we op een feestdag er waren, waren heel veel mensen verkleed en hadden ze zelfs de olifanten een beetje opgefleurd met een kleedje over hen heen
A9160B72-BE6D-4B49-9A91-20E421F29ACD
PELIKAAN!
ADE8F68B-B802-4726-9DE9-5B75216D9BE6
Lefgozert wel
B4DFF512-B58E-430D-85A0-28C258F19DBB
De botanische tuin in Kandy zat vol met apen❤️ (Graag aandacht voor het aapje vooraan die zich betrapt voelt, omdat hij een appel van een toerist had gestolen)
7B232092-0B30-4772-AB35-1D7EEA751277
Diner op het dakterras! (Met Xaantha linksvooraan, die dus vooral een hele lieve aardige man is)
B397E0CE-0F63-4205-93AA-6C7197F2943E
Op naar Sigeriya om de Lion Rock te bekijken!

C978BA94-321B-4D61-B618-54C64E3BA921CB61A8B1-0334-4F33-BB77-2E893EECE94EBC978CFF-7D4A-4597-95E0-BB54109233EF

E40CF5F4-91EC-4629-83A5-FD5717FEE848
Op naar Trincomalee! Dit is het hutje waar we in sliepen (recht aan het strand zoals jullie inderdaad scherp opmerken)

92E46C6C-74D9-43D8-ADEE-0E6235DD9B41

62872515-3257-4072-99D7-D8A2AB9EC7FD
Vervelend om onze dagen zo door te moeten brengen..
F0AD2E7E-1FD5-414B-BCEB-A098E64E51E0
Er was ook letterlijk niks anders te doen, zoals te zien is
7501E5C3-88AD-4020-9E02-725DE6C4CB7F
Behalve dan ‘s ochtends vroeg het water op om dolfijnen en walvissen te spotten
D7B83E6F-C2E4-4970-B413-735B57D4B993
Wat bijzonder goed lukte, zoals te zien
9C14C393-61A3-4164-9544-04EE7276373F
Lucky shot (o nee, heel veel talent bedoel ik)
5CF198FC-F4F3-48E7-AAD2-59336278B8CB
WALVIS! En we waren niet de enige die hem gespot hadden, zoals te zien